いじめについて。
I do not hold a grudge but the experience of being bullied is more of a forgive but never forget for a victim although it is apparent that the people who actively participated in the passive aggressive ignoring, giving code names,and acting all exclusive seem to forget they did. I am so happy now, I have made genuine friends who I can completely trust, and have a wonderful life. There is no way I would ever want to voluntarily participate in a reunion with the very people that made my life so uncomfortable many years ago. Oh, did I say I DON’T hold a grudge? 

But seriously, because of that experience, I teach my children never to participate in such behavior. The victim will remember your face in their hearts in a negative manner for the rest of their lives. Be kind to people. Embrace differences. Understand the quirks of people. Appreciate one another. Treat people the way you would like to be treated. Communicate directly rather that speaking behind the person’s back. If you cannot tell them directly, don’t tell anyone else. 

I am not saying I did nothing to provoke it. I was not perfect. None of us are. But is there ever an excuse for bullying? I say NO.

個人的な体験に基づき書いてみました。最近同窓会のお誘いがあり、普通に盛り上がって何人かの同級生に声かけられたのだけど、全員どう言うことが起きたか知ってるのに普通に声かけてくる事に、やっぱりいじめに参加していた方は忘れてるのか、大したことじゃないと思っているのか、どれだけ悩ませてるかわかっていないのか、なんだなーと感じました。

50歳近くになっても、その思い出は無くなりはしないし、今の3人の子供に対する教えの元にもなっています。

私の場合は意地でも気にしていないように振る舞おうというプライドみたいなものが働き、高校生活は結局無遅刻無欠席の皆勤賞。それはいじめに屈して大学受験の邪魔もされたらたまったもんじゃないと思ったからなのと、当時同じように居心地悪い環境を強いられていた子2人と仲良くなって3人で行動するようになったから。その2人には本当に感謝してる。

今中高生の皆さんにも話したいし伝えたいし相談にも乗りたいし被害者にも言いたい。学校という狭い世界では仲間は選べません。家族と同じ。なので互いに距離感を保ちつつお互い気持ちよく将来を過ごせるように合わないと思ったら合う人を探してみよう。

悪口を言うのは言っている側が被害者を羨ましいと思う部分があるからです。その時点で悪口言っている方が負けを認めてる。被害者には敵わない何かがあると感じているその悔しい思いの現れが悪口。

仲間はずれにする。陰口を言う。直接嫌味を言う。

そんな事をする人は本当の友達とは言えない。

そして気にすれば気にするほど調子に乗って続ける。

自ら離れていけば『あれ?私あなたのこと言ってるのよ?気にならないの?気にしないの?』と寂しがる。だって憧れてるひとが離れてしまってるんだから。

そんなもんです。好きの反対は無関心。嫌ってる、なんか憎まれてる、って感じたら、それは関心があるからです。羨ましいのです。

自分はとても繊細だからこそ強く生きる事を決めました。素直に傷ついた時は傷ついた事を伝えるようにしました。悪口言ってそうなら直接『何か言いたい事あったら直接言ってね!』と話しかける事にしました。不満そうな態度や言動で接してくる人には傾聴する事を心がけてきました。なので学んだ事も多かった。こう言う記事を書いてオープンに話す事もしています。

そして今は生きづらさから解放されて幸せです❤️